Кошик зчеплення ЯМЗ 236/238 (МАЗ), номер 238-1601090
Чотиритактні двигуни ЯМЗ-236 з початку випуску комплектувалися однодисковим зчепленням ЯМЕ-236Б з центральною конічною пружиною й коробкою передач ЯМЗ-236Б. З червня 1965 р. на частину двигунів стали встановлювати однодискове зчеплення ЯМЗ-236 с периферійним розташуванням пружин і нову коробку передач ЯМЕ-236, а з січня 1966 р. всі двигуни ЯМЕ-236 стали комплектуватися зчепленням та коробками передач нової конструкції. На ці ж двигуни випуску з листопада 1970 р. (починаючи з
порядкового номера 169001) встановлюються дводискове зчеплення ЯМЕ-236К і коробка передач ЯМЕ-236П.
Двигуни ЯМЗ-238 і ЯМЗ-238А з початку випуску комплектовувалися дводисковим зчепленням ЯМЗ-238К з периферійним розкладанням натискних пружин, але з ведмедічними дисками без демпфункційного пристрою й коробкою передач ЯМЗ-238К- У березні 1966 р. почався випуск нової коробки передач ЯМЕ-236С, яка є модифікацією коробки передач ЯМЕ-236. З травня 1966 р. всі двищувачі ЯМ.3-238 і ЯМЗ-238А стали комплектуватися тільки короб-кой передач ЯМЗ-236С натомість тимчасово застосовуваної коробки пієредач ЯМЕ-238К.
На ці ж двигуни випуску з серпня 1969 р. (з порядкового номера 91195) встановлюються зчеплення ЯМЕ-238С з демпфераційними у відомних дисках і та сама коробка передач ЯМЗ-236С. З бурштину 1971 р. позначення зчеплення ЯМЕ-238С змінене на ЯМЗ-238, а позначення коробки передач ЯМЗ-236С — на ЯМЗ-236Н без якісних-або конструктивних змін.
Двигуни ЯМЗ-238Г укомплектовані дводисковим зчепленням ЯМ.3-238 без коробки передач.
Зчеплення ЯМЗ-236Б — однодискове, сухе, фрикційне титропа, з центральною конічною пружиною. Це зчеплення є модифікацією зчеплення ЯАЗ-210, що встановлюється на двотактному двигуні ЯАЗ-М206, і добре відома в експлуатації, тому його розбирання й ремонт не становлять труднощів і тут не розглядаються.
Зчеплення ЯМЗ-236 — однодискове, сухе, фрикційного типу, з периферійним розташуванням циліндричних пружин, з демпцеферним пристроєм у ведомкому диску. У 1964 1969 р., починаючи з двигуна ЯМЕ-236 No 130926, у натискного диска в складі зі шкіркою (натискного комплекту) зчеплення ЯМЕ-236 змінений концентральний розмір Б (рис. 119) з 56±0,5 мм на 64±0,5 мм.
Рис. 119 Зчеплення ЯМЗ-236
1 — маховик; 2 — віськосомий диск із демптрофером; 3 — натискний диск; 4 — відтяжний важіль; 5 — опороносна пластина; 6 — болт; 7 — вилка відв'яткованого важеля; S — « стопорна шайба»; 9 — регулювальна гайка; 10 — петля пружини відтяжного важеля; 11-муфта вимкнення зчеплення з підшипником; 12 — шланг; 13 — вилка вимикання зчеплення; 14 — наполегливе кільце; 15 — вал вилченя; 16 — важіль; 17 — палець; 18 — дахи до» люка картера зчеплення; 19 — кожух; 20 — пружина; 21 — тертомобізолювальна прокладка; 22 — кришечка люка картера маховика; L-мінічному джустру муфти вимкнення зчеплення з урахуванням вільного ходу; М — место маркування зчеплення
Зчеплення ЯМЕ-238К — дводискове, сухе, фрикційне тицепа, з периферійними циліндричними пружинами. Ведові диски без демпферного пристрою.
Зчеплення ЯМЗ-238 (ЯМЗ-238С) — двостулкове, сухе, фрикціонного типу, з периферійним розташуванням циліндричних пружин, з демпферним пристроєм у ведомових дисках (мал. 120).
Зчеплення ЯМЗ-236К — дводискове, відрізняється від зчеплення ЯМЗ-238 зменшеною кількістю натискних пружин — 24 вміщно 28.
Кожна модифікація зчеплення встановлюється на двигуні тільки з певними маховиками, що відрізняються між собою переважно лише розміром А (мал. 40) від пришивної площини Т3 до робочої поверхні Т,
Під час складання двигуна необхідно перевірити маркування маховика, виготовлену в лиття на поверхні Т2. На двигуні ЯМЕ-236 під дводискове зчеплення ЯМЕ-236К маховик має маркування ЯМЗ-236-1005115-Е, під однодискове зчеплення ЯМЕ-236 — ЯМЗ-236-1005115-Д. На двигуні ЯМЕ-238 під зчеплення ЯМЕ-238К встановлюють махівик ЯМЗ-238-1005115Р, під зчеплення ЯМЗ-238 (ЯМЗ-238С) встановлюється маховик із маркуванням Я M3-238-1005115-Г.
Якщо у зчепленні ЯМЕ-238К встановлювалися два однакові ведимі диски, то в зчепленні ЯМЗ-238 ведомі диски не взаємозамінні між собою.
У зв'язку з введенням демпферного пристрою в зчепленні ЯМЗ- 238 збільшена товщина середнього провідного диска з 25 до 31 мм і в натискному комплекті збільшений контрольний розмір Б (см. рис. 120) між робочими поверхнями натискного диска та наполегливого кольовчика до 64±Д5 мм під час встановлення останнього на відтяжні важелі.
Рис. 120. Зчеплення ЯМЗ-238:
1 — відтискна пружина; 2 — контргайка; 3 — регулювальний гвинт; 4 — відтяжний важіль; 5 — вилка відтяжного важеля; 6 — регулювальна гайка; 7 — стопорна шайба; 8 — опорна плащина; 9 — болт; 10 — петля пружини відтяжного важеля; 11-муфта вимкнення зчеплення з підшипником; 12 — шланг; 13 — вилка; 14 — наполегливе кільце; 15 — вал вилки; 16 — важіль; 17 — палець; 18 — кришка люка картера зчеплення; 19 — кожух зчеплення; 20 — пружина; 21 — термоізолювальна прокладка; 22 — «натискний диск»; 23-кришка люка картера маховика; 24 — маховик; 25 — ведові диски; 26 — середній провідний диск; L — мінімальний хід муфти вимкнення зчеплення з урахуванням вільного ходу; М — місце маркування зчеплення
Для можливості використання ведодних дисків до повного зносу фрикційних накладок укорочена на 10 мм муфту виключання зчеплення. Крім того, на натискному диску зчеплення ЯМЕ-238 введені спеціальні упори під відтяжні важелі.
Під час введення демпферного пристрою у відки диски зчеплення ЯМЗ-238 для уніфікації змінена конструкція й однодискового зчеплення ЯМЗ-236. Раніше встановлений ведомий диск замінений переднім ведмедим диском дводискового зчеплення ЯМЕ-238, що маркується на фрикційній накладці номером 238- 1601130-Б. Змінений контрольний розмір Б натискного комплекту та також укорочена на 10 мм муфту вимкнення зчеплення.
Усі деталі зчеплення старої конструкції, що втратила взаємозамінність, постачаються в запасні частини поряд із деталями нової конструкції. Нижче розглянута можливість взаємного використання деталей у зчепленнях старого та нового випусків.
Натискні диски в складі зі шкірком зчеплення ЯМЗ-236 старої конструкції та зчеплення ЯМЗ-238К з контрольним розміром 56± ±0,5 мм можна в спеціальному пристосуванні (мал. 121) перерегулювати на контрольний розмір 65±0,5 мм для встановлення на двигуни, забезпечені маховиками для зчеплень ЯМЕ-236 нової конструкції та ЯМЗ-238. Натискний комплект зчеплень ЯМЕ-236 нового випуску та зчеплень ЯМЕ-238 і ЯМЕ-236К з контрольним розміром 64±0,5 мм перерегулювати на контрольний розмір 56±0,5 мм не можна через наявність упорів відтяжних важелів на натискному диску.
Натискний комплект нової конструкції з контрольним розмещем 64±0,5 мм може встановлюватися без жодних змін у зчеплення ЯМЕ-236 старої конструкції та у зчеплення ЯМЕ-238К, але тільки з муфтою вимкнення зчеплення завдовжки 50 мм (зкольоровою на 10 мм). Укорочена муфта може встановлюватися на зчепленнях як старої, так і нової конструкції. Отже, натискний диск (окрема деталь) старої конструкції може встановлюватися в зчепленнях як старої, так і нової конструкції, а натискний диск нової конструкції з упорами під відтяжні важки може бути встановлений тільки в натискний комплект з контрольним розміром 64 ±0,5 мм.
Кожухи дводискових зчеплень ЯМ-3-238 і ЯМЗ-238К одинарні та відрізняються від кожуха однодискового зчеплення тільки наявності нарізних втулок під регулювальні болти. Тому кошжух із такою втулкою без регулювального болта можна встановлювати на однодискове зчеплення ЯМЕ-236.
Кожух дводискового зчеплення ЯМЕ-236К відрізняється від кожуха інших дводискових зчеплень кількістю напрямних стаканчиків під натискні пружини, яких на цьому кожусі 24 замість 28 відповідно до кількості натискних пружин зчеплення. Під час використання кожуха з 28 стаканчиками для зчеплення ЯМЗ-236К зайві 4 стаканчики треба обов'язково прибрати, позаяк ці вільні від пружин стаканчики в процесі експлуатації мощують під дією відцентрових сил від'єднатися від кожуха та вивести з будуючи все зчеплення.
Передній відовий диск з демпферним пристроєм дводиского зчеплення не взаємозамінний із заднім ведим диском і відрізняється розташуванням маточини відносно диска та протистовильним розташуванням болтів тарілчастих пружин. У передньому ведому диску подовжена частина маточини прикріплена в бік, протипорошену витичну частину демпфера. У задньому ведому диску подовжена частина маточини прикріплена в бік вихідної частини демпфера. Головки болтів тарілчастих пружин у обох дистиків розташовані з боку подовженої частини маточини.
Передній відовий диск з демпферним пристроєм дводискоскладного зчеплення ЯМЗ-238 може встановлюватися в однодискове зчеплення ЯМЗ-236 (з контрольним розміром 56±0,5 мм), тоді як відовий диск однодискового зчеплення старої конструкції не може бути встановлений у зчепленні ЯМЗ-238.
У разі крайньої потреби ведомі диски зчеплення ЯМЗ-238К без демпферного пристрою можна встановлювати в зчеплення ЯМЗ-238.
Дводискове зчеплення ЯМЕ-236К відрізняється від зчеплення ЯМЗ-238 тільки зменшеним осьовим зусиллям натискного комплекту завдяки меншій кількості натискних пружин, а всі деталі цих зчеплень однакові та повністю взаємозамінні. Тому всі розібрані вище варіанти комплектації зчеплення ЯМЗ-238 прийнятні і для зчеплення ЯМЗ-2Е6К.
Основні | |
---|---|
Стан | Новий |
Виробник | МАЗ |
- Ціна: 5 500 ₴